Відміна оцінювання в молодших класах НУШ: плюси та мінуси

Відміна оцінювання в молодших класах за форматом НУШ: Плюси та мінуси школи без оцінок

У цій статті розмірковуємо, чи важливі оцінки в школі та в якому форматі. Ви дізнаєтесь про правила оцінювання у 1-4 класах за критеріями НУШ. Ми хочемо максимально розкрити всі нюанси такої системи, оцінити наскільки ефективною є відміна балів та як вона вплине на діток.

Особливості оцінювання у першому і другому класах НУШ

У багатьох батьків першокласників виникає питання, чи ставлять оцінки у 2 класі. Наразі успіхи учнів 1-4 класів в Новій українській школі фіксуються у Свідоцтві досягнень. Це документ, який містить інформацію про дитину за 2 типами характеристик:

  • Наскрізних умінь, тобто розуміння прочитаного, здатність до співпраці, ініціативність, активність, творчість, рефлексія тощо.
  • Результатів навчання з предметів або інтегрованих курсів.

Так, критерії оцінювання НУШ значно відрізняються від попереднього оцінювання успішності в балах. Оскільки в 1 та 2 класах дитина ще проходить адаптацію до навчальних умов, її досягнення аналізуються не за підсумками, а за процесом навчання. Отже, у 1 та 2 класі дитина може отримати такі умовні «оцінки»:

  • «має значні успіхи»
  • «демонструє помітний прогрес»
  • «досягає результату з допомогою вчителя»
  • «потребує значної уваги і допомоги»

Це оцінювання допомагає батькам зрозуміти, на якому етапі знаходиться дитина, чи має вона певні труднощі з інтеграцією в навчальний процес та шкільне життя. Адже словесне оцінювання у початковій школі стосується як навчальних дисциплін, так і наскрізних навичок. В онлайн-школі BUKI School професійні репетитори допоможуть вашій дитині з легкістю засвоїти програму та не турбуватися про оцінки.

Читайте також: Вправи на розвиток уваги у школярів

Що таке формувальне оцінювання?

Це оцінка, що є підсумком спостереження за розвитком дитини протягом навчального року. У фокусі такого оцінювання не кінцевий результат, а прогрес у вивченні певного предмета чи курсу, опануванні навичок.

Мета формувального оцінювання – дати інформацію вчителю та батькам про ефективність методів навчання. Так вчитель може адаптувати навчальні умови в класі та намагатися робити їх якомога більш персоналізованими для кожної дитини. У підсумку учень чи учениця відчуває менше стресу та має більш сприятливе середовище для прояву своїх умінь. 

Тож оцінювання у 1 класі НУШ зосереджене на процесі навчання. Те саме стосується і аналізу набуття соціальних навичок та вмінь. Раніше цьому майже не приділяли уваги.

Вербальне формулювання оцінок для учнів 2 класу дещо відрізняється:

  • найкращі результати – продуктивно-творчий рівень
  • гарні результати – продуктивний рівень
  • задовільні результати – репродуктивний рівень
  • невисокі результати – рівень копіювання зразків

Такі аспекти оцінювання НУШ спрямовані на аналіз здатності дитини виконувати різні типи завдань. До прикладу, на рівні копіювання зразків учень/учениця може правильно переписати текст з підручника. На репродуктивному рівні – переказати його. На продуктивному знайти у тексті і згрупувати назви осіб, предметів, дій тощо. А на продуктивно-творчому – дописати текст, склавши власні речення за вимогами.

Рівні оцінювання НУШ для учнів третіх та четвертих класів

Оцінки у 3 та 4 класі відрізняються від оцінювання у 1 та 2 класі. Починаючи з 3 класу, школярі мають рівневу систему оцінювання. Вона охоплює 4 рівні: 

  • початковий (П)
  • середній (С)
  • достатній (Д)
  • високий (В)

Вважається, що таке оцінювання знань є перехідним етапом, який готує дітей до отримання оцінок у балах з 5 класу.

Відтак семестрові та річні оцінки учнів 3 та 4 класів позначаються у вигляді перших літер рівня: П, С, Д і В.

Плюси й мінуси оцінювання без оцінок

Вербальне та рівневе оцінювання покликане відстежити поступовий прогрес дитини. Воно глибше й точніше, аніж звичайний бал. Оцінки НУШ наскрізних вмінь та предметних навичок показують, які методи викладання слід покращити, які види навчальної діяльності посилити тощо.

Батькам не слід намагатися перевести ці рівні у бали. Наприклад, шукати «задовільно» це яка оцінка». Адже рівневе оцінювання показує загальний поступ у вивченні предмета чи курсу.

Серед мінусів є ризик, що дитина довго звикатиме до оцінок в балах в середній школі. Також у багатьох батьків, які хочуть визначити рівень знань дитини за 12-бальною шкалою, є певне хвилювання й відчуття невизначеності. Проте не варто хвилюватись, якщо відчуваєте, що у дитини виникають певні проблеми з тим чи іншим предметом, просто підшукайте їй хорошого репетитора

Читайте також: Завдання з математики на літо

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів НУШ

Батькам важливо розуміти, за якими показниками визначається рівень навчальної компетентності їх дітей. Основні критерії оцінювання по кожному з рівнів:

  • Початковий: дитина може копіювати зразки, відтворювати частину почутої або прочитаної інформації, називати окремі ознаки об’єктів, аналізувати результат виконаних завдань за зразком як правильний або неправильний.
  • Середній: дитина може назвати істотні ознаки об’єктів, визначити спільні та відмінні риси, групувати об’єкти за наданими умовами, наводити приклади, перевіряти спосіб і результат виконання завдань за зразком.
  • Достатній: дитина може встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між об’єктами, знаходити потрібну інформацію за власною ініціативою, визначати та виправляти помилки під час виконання та перевірки завдань, аргументувати відповіді за правилами.
  • Високий: дитина здатна комбінувати навички й застосовувати теоретичні знання на практиці, детально характеризувати об’єкти та класифікувати їх, пробувати різні методи виконання завдань та прогнозувати результат, самостійно знаходити додаткову інформацію та оцінювати її вірогідність, дискутувати з приводу навчальних питань та робити висновки.

Важливим критерієм достатнього та високого рівнів є самооцінювання НУШ – вміння дитини самостійно оцінювати свої знання, успіхи та досягнення.

Читайте також: Підготовка дитини до школи

Автор:

Шукаєте репетитора?

Знайдіть підходящого під всі ваші критерії

Відміна оцінювання в молодших класах НУШ

Чому в НУШ скасували бальну систему оцінювання?

Бальна система оцінювання в 1-4 класах НУШ була замінена вербальним оцінюванням для зменшення стресу в учнів та зосередження на прогресі в навчанні.

Які переваги вербального оцінювання?

Вербальне оцінювання дає можливість більш глибоко оцінити прогрес дитини, враховуючи її індивідуальні особливості та сприяє формуванню самооцінювання.

Як підготувати дитину до оцінок у середній школі?

З переходом у середню школу важливо поступово знайомити дитину з бальною системою оцінювання через додаткові заняття та підтримку репетитора.