- Особливості оцінювання у першому і другому класах НУШ
- Що таке формувальне оцінювання?
- Рівні оцінювання НУШ для учнів третіх та четвертих класів
- Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів НУШ
У цій статті розмірковуємо, чи важливі оцінки в школі та в якому форматі. Ви дізнаєтесь про правила оцінювання у 1-4 класах за критеріями НУШ. Ми хочемо максимально розкрити всі нюанси такої системи, оцінити наскільки ефективною є відміна балів та як вона вплине на діток.
Особливості оцінювання у першому і другому класах НУШ
У багатьох батьків першокласників виникає питання, чи ставлять оцінки у 2 класі. Наразі успіхи учнів 1-4 класів в Новій українській школі фіксуються у Свідоцтві досягнень. Це документ, який містить інформацію про дитину за 2 типами характеристик:
- Наскрізних умінь, тобто розуміння прочитаного, здатність до співпраці, ініціативність, активність, творчість, рефлексія тощо.
- Результатів навчання з предметів або інтегрованих курсів.
Так, критерії оцінювання НУШ значно відрізняються від попереднього оцінювання успішності в балах. Оскільки в 1 та 2 класах дитина ще проходить адаптацію до навчальних умов, її досягнення аналізуються не за підсумками, а за процесом навчання. Отже, у 1 та 2 класі дитина може отримати такі умовні «оцінки»:
- «має значні успіхи»
- «демонструє помітний прогрес»
- «досягає результату з допомогою вчителя»
- «потребує значної уваги і допомоги»
Це оцінювання допомагає батькам зрозуміти, на якому етапі знаходиться дитина, чи має вона певні труднощі з інтеграцією в навчальний процес та шкільне життя. Адже словесне оцінювання у початковій школі стосується як навчальних дисциплін, так і наскрізних навичок. В онлайн-школі BUKI School професійні репетитори допоможуть вашій дитині з легкістю засвоїти програму та не турбуватися про оцінки.
Що таке формувальне оцінювання?
Це оцінка, що є підсумком спостереження за розвитком дитини протягом навчального року. У фокусі такого оцінювання не кінцевий результат, а прогрес у вивченні певного предмета чи курсу, опануванні навичок.
Мета формувального оцінювання – дати інформацію вчителю та батькам про ефективність методів навчання. Так вчитель може адаптувати навчальні умови в класі та намагатися робити їх якомога більш персоналізованими для кожної дитини. У підсумку учень чи учениця відчуває менше стресу та має більш сприятливе середовище для прояву своїх умінь.
Тож оцінювання у 1 класі НУШ зосереджене на процесі навчання. Те саме стосується і аналізу набуття соціальних навичок та вмінь. Раніше цьому майже не приділяли уваги.
Вербальне формулювання оцінок для учнів 2 класу дещо відрізняється:
- найкращі результати – продуктивно-творчий рівень
- гарні результати – продуктивний рівень
- задовільні результати – репродуктивний рівень
- невисокі результати – рівень копіювання зразків
Такі аспекти оцінювання НУШ спрямовані на аналіз здатності дитини виконувати різні типи завдань. До прикладу, на рівні копіювання зразків учень/учениця може правильно переписати текст з підручника. На репродуктивному рівні – переказати його. На продуктивному знайти у тексті і згрупувати назви осіб, предметів, дій тощо. А на продуктивно-творчому – дописати текст, склавши власні речення за вимогами.
Рівні оцінювання НУШ для учнів третіх та четвертих класів
Оцінки у 3 та 4 класі відрізняються від оцінювання у 1 та 2 класі. Починаючи з 3 класу, школярі мають рівневу систему оцінювання. Вона охоплює 4 рівні:
- початковий (П)
- середній (С)
- достатній (Д)
- високий (В)
Вважається, що таке оцінювання знань є перехідним етапом, який готує дітей до отримання оцінок у балах з 5 класу.
Відтак семестрові та річні оцінки учнів 3 та 4 класів позначаються у вигляді перших літер рівня: П, С, Д і В.
Плюси й мінуси оцінювання без оцінок
Вербальне та рівневе оцінювання покликане відстежити поступовий прогрес дитини. Воно глибше й точніше, аніж звичайний бал. Оцінки НУШ наскрізних вмінь та предметних навичок показують, які методи викладання слід покращити, які види навчальної діяльності посилити тощо.
Батькам не слід намагатися перевести ці рівні у бали. Наприклад, шукати «задовільно» це яка оцінка». Адже рівневе оцінювання показує загальний поступ у вивченні предмета чи курсу.
Серед мінусів є ризик, що дитина довго звикатиме до оцінок в балах в середній школі. Також у багатьох батьків, які хочуть визначити рівень знань дитини за 12-бальною шкалою, є певне хвилювання й відчуття невизначеності. Проте не варто хвилюватись, якщо відчуваєте, що у дитини виникають певні проблеми з тим чи іншим предметом, просто підшукайте їй хорошого репетитора.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів НУШ
Батькам важливо розуміти, за якими показниками визначається рівень навчальної компетентності їх дітей. Основні критерії оцінювання по кожному з рівнів:
- Початковий: дитина може копіювати зразки, відтворювати частину почутої або прочитаної інформації, називати окремі ознаки об’єктів, аналізувати результат виконаних завдань за зразком як правильний або неправильний.
- Середній: дитина може назвати істотні ознаки об’єктів, визначити спільні та відмінні риси, групувати об’єкти за наданими умовами, наводити приклади, перевіряти спосіб і результат виконання завдань за зразком.
- Достатній: дитина може встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між об’єктами, знаходити потрібну інформацію за власною ініціативою, визначати та виправляти помилки під час виконання та перевірки завдань, аргументувати відповіді за правилами.
- Високий: дитина здатна комбінувати навички й застосовувати теоретичні знання на практиці, детально характеризувати об’єкти та класифікувати їх, пробувати різні методи виконання завдань та прогнозувати результат, самостійно знаходити додаткову інформацію та оцінювати її вірогідність, дискутувати з приводу навчальних питань та робити висновки.
Важливим критерієм достатнього та високого рівнів є самооцінювання НУШ – вміння дитини самостійно оцінювати свої знання, успіхи та досягнення.