Для школярів це досить загадкова частина мови. Бо, крім особових, є ще інші типи займенників, яким зазвичай приділяють мало уваги на уроках української мови. Власне, із займенником виникає чимало проблем під час виконання завдань ЗНО (НМТ). Його легко плутають з іменником та прикметником, а також припускаються помилок у відмінюванні і правописі займенників.
Що таке займенник?
Частина мови, яка не завжди помітна в реченнях, на перший погляд, але її семантична функція надзвичайно важлива. Адже ця самостійна частина мови вказує на предмет, особу, ознаку, кількість, але не називає їх прямо. Тобто займенник об’єднує слова, що використовуються замість конкретної назви.
Таке заміщення допомагає уникати повторів і всіляко урізноманітнює мовлення. Займенники можуть вживатися замість іменників, прикметників, числівників. Вони роблять зміст більш чітким і зрозумілим, тісніше пов’язуючи фрази та речення між собою (як частини складного речення, так і частини абзацу). До того ж за участю займенників різних типів формулюються висновки та узагальнювально-підсумкові частини тексту.
Займенник як частина мови має такі морфологічні особливості:
До речі, термін походить від латинського “pronomen”, що означає “замість імені”. Звідси походить і поняття “прономіналізація”, тобто перехід інших частин мови в займенники через набуття ними вказівної функції. Наприклад, давно не бачили один одного (перехід числівника в займенник), цілий день (перехід прикметника в займенник), не чути було ні душі (тобто нікого, перехід іменника в займенник).
Вживання цієї частини мови має певні особливості. Зокрема, слід уважно перевіряти наявність зв’язку наступної думки з попередньою у реченнях, що містять займенники. Найчастіше спостерігається смислова двозначність, яка виникає через неточне розташування займенника в реченні і невизначеність, якого слова він насправді стосується.
Наприклад: Зникли коштовності наших сусідів Нестеренків, які були їхньою єдиною надією на погашення боргу. А в цьому реченні порушено узгодження у числі: Журі зібралося, і їм було запропоновано послухати кращі поезії юних авторів. У першому реченні слід перенести підрядну частину до слова, якого вона безпосередньо стосується: У наших сусідів Нестеренків зникли коштовності, які були їхньою єдиною надією на погашення боргу. Ось як треба виправити друге речення: Журі зібралося, і йому було запропоновано послухати кращі поезії юних авторів.