Для школярів це досить загадкова частина мови. Бо, крім особових, є ще інші типи займенників, яким зазвичай приділяють мало уваги на уроках української мови. Власне, із займенником виникає чимало проблем під час виконання завдань ЗНО (НМТ). Його легко плутають з іменником та прикметником, а також припускаються помилок у відмінюванні і правописі займенників.
Що таке займенник?
Частина мови, яка не завжди помітна в реченнях, на перший погляд, але її семантична функція надзвичайно важлива. Адже ця самостійна частина мови вказує на предмет, особу, ознаку, кількість, але не називає їх прямо. Тобто займенник об’єднує слова, що використовуються замість конкретної назви.
Таке заміщення допомагає уникати повторів і всіляко урізноманітнює мовлення. Займенники можуть вживатися замість іменників, прикметників, числівників. Вони роблять зміст більш чітким і зрозумілим, тісніше пов’язуючи фрази та речення між собою (як частини складного речення, так і частини абзацу). До того ж за участю займенників різних типів формулюються висновки та узагальнювально-підсумкові частини тексту.
Займенник як частина мови має такі морфологічні особливості:
До речі, термін походить від латинського “pronomen”, що означає “замість імені”. Звідси походить і поняття “прономіналізація”, тобто перехід інших частин мови в займенники через набуття ними вказівної функції. Наприклад, давно не бачили один одного (перехід числівника в займенник), цілий день (перехід прикметника в займенник), не чути було ні душі (тобто нікого, перехід іменника в займенник).
Вживання цієї частини мови має певні особливості. Зокрема, слід уважно перевіряти наявність зв’язку наступної думки з попередньою у реченнях, що містять займенники. Найчастіше спостерігається смислова двозначність, яка виникає через неточне розташування займенника в реченні і невизначеність, якого слова він насправді стосується.
Наприклад: Зникли коштовності наших сусідів Нестеренків, які були їхньою єдиною надією на погашення боргу. А в цьому реченні порушено узгодження у числі: Журі зібралося, і їм було запропоновано послухати кращі поезії юних авторів. У першому реченні слід перенести підрядну частину до слова, якого вона безпосередньо стосується: У наших сусідів Нестеренків зникли коштовності, які були їхньою єдиною надією на погашення боргу. Ось як треба виправити друге речення: Журі зібралося, і йому було запропоновано послухати кращі поезії юних авторів.
На які питання відповідає займенник?
Займенник відповідає на питання тих частин мови, які він може замінювати, а саме: хто? що? який? чий? скільки? та похідні від них – кого? чим? чиїх? котрої? скільком? і т.п.
Відповідно до цих питань займенник має такі синтаксичні ролі:
- підмет: Хто це був?
- додаток: Про кого ти говориш?
- означення: Під його музику
- обставина: Залишайся біля мене.
- іменна частина складеного присудка: Нехай стане будь-ким, аби не артистом!
Читайте також: Особові займенники в англійській мові: правила вживання
Займенник – обов’язкова тема НМТ. Аби не витрачати час на сидіння за підручниками і відразу перейти до осмисленої практики, можна спробувати заняття з репетитором. Попит і пропозиція на підготовку до НМТ завжди високі, проте в BUKI School ви гарантовано знайдете перевіреного професіонала для цікавих та інтерактивних онлайн занять.
Розряди займенників
Загалом розрізняють 9 розрядів за значенням:
Особові
Форми нього, ньому, ній, неї, них вживаються після прийменників. В орудному відмінку форми ним, нею, ними є загальними.
Приклад речення: Мабуть, вона забула про цю зустріч, пам'ять знову її зрадила.
Зворотний займенник
Приклад у реченні: Подякуйте собі за майстерно виконану роботу.
Присвійні
Приклад речення: Ваш годинник зламався, пані, тому й здається, що час плине так повільно.
Вказівні
Вони допомагають виражати послідовний зв’язок між одиницями висловлювання. У діалектному мовленні можуть вживатися архаїчні форми: сей, ся, тії, тая, цеє, ції, такеє, такії.
Приклад у реченні: Припиніть вживати такі слова! Це ніяке не свідчення вашого інтелекту!
Означальні
Приклад у реченнях: Чому весь ранок йде дощ? Сьогодні кожен сам за себе.
Питальні
Це запитання до іменника (хто?, що?), до прикметника (який?, чий?), до числівника (скільки?, котрий?). У реченні вони виступають питальними словами. Наприклад: Хто зголоситься на таке? Чому чи кому присвячено захід?
Відмінюються, як іменники або прикметники. А питальний займенник скільки та його вказівний відповідник стільки відмінюються, як числівник два.
Читайте також: Займенники: види та приклади вживання
Відносні
Ті самі, що й питальні, але в реченні вони виконують роль сполучних слів. Вживаються для приєднання підрядної частини до головної.
Приклади речень: Усі, хто тільки міг, висипали з вагонів і розсипалися по перону, наче грона різнобарвних ягід. Настане день, що змінить весь попередній стан речей.
Неозначені
За будовою вони бувають складні і складені.
Приклади у реченнях: Я не хочу, щоб хтось про це чув! І взагалі ти не повинен був зраджувати нашої таємниці якому-небудь заїжджому незнайомцю. Звісно, де в чому батько таки правий, мушу це визнати.
Заперечні
Це тип займенників, які утворюються додаванням до питальних форм частки ні.
Особливістю заперечних і неозначених відмінкових форм може бути наявність прийменника, який розділяє власне займенник і словотвірну частку. Тоді всі три слова пишуться окремо: ні в кого, аби з ким, де в чому. Приклади в реченнях: Ніяка сила не змусить мене передумати! Я запитувала про дрібні гроші: немає ні в кого.
Також на письмі часто трапляються сумнівні форми, по моєму, по своєму, по іншому, правопис яких залежить від приналежності до частини мови. Якщо це займенник з прийменником, то після нього має стояти іменник, наприклад, по моєму годиннику, по своєму рішенню і т.п. Займенник з по пишеться окремо.
Найкраще зрозуміти усі ці нюанси допоможе докладне пояснення педагога. Повністю вивчити теорію можна за один урок, а засвоїти її за допомогою вправ – за кілька уроків. І це стосується не лише займенника. Заняття з репетитором значно економлять ваш час і роблять ваші зусилля найбільш продуктивними. Зокрема, репетитор з української мови допоможе:
- зрозуміти нудні правила зсередини і надійно запам’ятати винятки;
- закарбувати знання шляхом якісного виконання вправ;
- розширити словниковий запас;
- покращити навички правопису і вміння формулювати думки;
- не лише підготуватися до НМТ на вищому рівні, а й здобути загальні навички, необхідні для професійної реалізації.