Діти з дислексією майже нічим не відрізняються від однолітків, проте мають одну характерну особливість – літери та слова так і норовлять втекти з їхнього поля зору під час читання та письма. Як правильно навчати учнів з особливостями зорового та слухового сприйняття, розкажемо в цій статті. А ще поділимося вправами на роботу з порушеннями та порадами для навчання.
Ознаки дислексії
Дислексія – це неврологічний розлад, що впливає на здатність дитини читати, писати та розуміти мову. Дислексія не є інтелектуальною проблемою, але вона може впливати на загальний розвиток дитини та хист до навчання. Основна ознака розладу полягає в ускладненому розпізнаванні та розумінні слів, а не в недостатньому бажанні чи зусиллях дитини.
До типових симптомів, за якими визначають дислексію в дітей та дорослих, відносять:
1. Проблеми із читанням:
- Дитина може читати повільно та зі значним зусиллям.
- Не може визначити правильний порядок звуків у слові.
- Складно розпізнає слова, навіть ті, які вона раніше знала.
- Плутає подібні за звучанням слова.
- Втрачає місце на сторінці під час читання.
- Губить слова або цілі абзаци на одній сторінці.
2. Проблеми з письмом:
- Дитина може робити помилки під час написання слів.
- Складно справляється з граматикою та правописом.
- Плутає порядок букв у слові.
3. Проблеми з фонетичним усвідомленням:
- Погано засвоює інформацію на слух.
- Має складнощі в розпізнаванні та розрізненні звуків мови.
- Може плутати порядок слів у реченні.
4. Проблеми з концентрацією та плануванням:
- Важко зосереджується на виконанні завдання.
- Швидко втомлюється від навчання.
- Погано запам’ятовує дати, імена та факти.
- Не може організувати думки для структурування текстів.
- Не може написати зв’язну розповідь, оповідання чи есе.
Якщо ви помітили ці ознаки в дитини, важливо звернутися до лікаря-невролога чи педагога-дефектолога для оцінки розладу та його діагностики. Вчасне виявлення та підтримка можуть значно полегшити процес навчання та розвитку дитини.
Зауважимо, що учні з дислексією не мусять обов’язково навчатися в інклюзивних класах. Для того, щоб дитина комфортно почувала себе на фоні однолітків, їй треба трішки більше часу виділяти на навчання і відвідувати додаткові заняття. Найчастіше учням потрібна допомога репетитора з української мови.
Навички зорового сприйняття, що порушуються при дислексії
- Візуальне закриття – здатність знаходити один об’єкт на зображенні; вгадувати, який об’єкт розташований на малюнку, якщо видно лише його фрагмент тощо. Діти, що мають недостатні навички зорового закриття, часто плутають слова в реченнях (особливо ті, що мають однаковий початок та закінчення).
- Вибіркове сприйняття – це навичка знаходити та ідентифікувати певний об’єкт, коли він розташований серед інших об’єктів. При порушеннях дитині важко: сконцентруватися на одному реченні чи слові на сторінці, знайти необхідну інформацію в тексті, шукати особисті речі на полицях чи конкретну їжу з холодильника, списувати слова з дошки, триматися одного рядка під час письма, читати схеми й діаграми.
- Постійність форм – вміння ідентифікувати літери, фігури та предмети, коли вони мають змінений вигляд. Дітям із дислексією, наприклад, важко розпізнати будь-яку літеру, що написана в тексті іншим шрифтом, або має інший розмір, колір та стиль оформлення. Також вони часто плутають літери із цифрами й математичними символами.
- Візуальна пам’ять та послідовність – здатність запам’ятовувати форму об’єктів і відтворювати їх на письмі. При порушеннях ця навичка втрачається і учням важко правильно переписати інформацію з дошки чи підручника, адже вони швидко забувають порядок букв та слів у реченні. Найпоширеніші помилки: пропуск літер та слів, заміна або доповнення літер. Діти з дефіцитом послідовності погано запам’ятовують числа, плутаються у фактах і часто не можуть правильно переказати текст, плутаючи середину, початок та кінець.
- Просторове сприйняття – розуміння, як розташовані предмети в просторі. За дислексії діти часто плутають поняття, де знаходиться ліворуч чи праворуч, де верх чи низ тощо. Через це вони можуть випадково починати читати текст справа наліво й так само писати в зошиті.