Діти з дислексією майже нічим не відрізняються від однолітків, проте мають одну характерну особливість – літери та слова так і норовлять втекти з їхнього поля зору під час читання та письма. Як правильно навчати учнів з особливостями зорового та слухового сприйняття, розкажемо в цій статті. А ще поділимося вправами на роботу з порушеннями та порадами для навчання.
Ознаки дислексії
Дислексія – це неврологічний розлад, що впливає на здатність дитини читати, писати та розуміти мову. Дислексія не є інтелектуальною проблемою, але вона може впливати на загальний розвиток дитини та хист до навчання. Основна ознака розладу полягає в ускладненому розпізнаванні та розумінні слів, а не в недостатньому бажанні чи зусиллях дитини.
До типових симптомів, за якими визначають дислексію в дітей та дорослих, відносять:
1. Проблеми із читанням:
- Дитина може читати повільно та зі значним зусиллям.
- Не може визначити правильний порядок звуків у слові.
- Складно розпізнає слова, навіть ті, які вона раніше знала.
- Плутає подібні за звучанням слова.
- Втрачає місце на сторінці під час читання.
- Губить слова або цілі абзаци на одній сторінці.
2. Проблеми з письмом:
- Дитина може робити помилки під час написання слів.
- Складно справляється з граматикою та правописом.
- Плутає порядок букв у слові.
3. Проблеми з фонетичним усвідомленням:
- Погано засвоює інформацію на слух.
- Має складнощі в розпізнаванні та розрізненні звуків мови.
- Може плутати порядок слів у реченні.
4. Проблеми з концентрацією та плануванням:
- Важко зосереджується на виконанні завдання.
- Швидко втомлюється від навчання.
- Погано запам’ятовує дати, імена та факти.
- Не може організувати думки для структурування текстів.
- Не може написати зв’язну розповідь, оповідання чи есе.
Якщо ви помітили ці ознаки в дитини, важливо звернутися до лікаря-невролога чи педагога-дефектолога для оцінки розладу та його діагностики. Вчасне виявлення та підтримка можуть значно полегшити процес навчання та розвитку дитини.
Зауважимо, що учні з дислексією не мусять обов’язково навчатися в інклюзивних класах. Для того, щоб дитина комфортно почувала себе на фоні однолітків, їй треба трішки більше часу виділяти на навчання і відвідувати додаткові заняття. Найчастіше учням потрібна допомога репетитора з української мови.
Навички зорового сприйняття, що порушуються при дислексії
- Візуальне закриття – здатність знаходити один об’єкт на зображенні; вгадувати, який об’єкт розташований на малюнку, якщо видно лише його фрагмент тощо. Діти, що мають недостатні навички зорового закриття, часто плутають слова в реченнях (особливо ті, що мають однаковий початок та закінчення).
- Вибіркове сприйняття – це навичка знаходити та ідентифікувати певний об’єкт, коли він розташований серед інших об’єктів. При порушеннях дитині важко: сконцентруватися на одному реченні чи слові на сторінці, знайти необхідну інформацію в тексті, шукати особисті речі на полицях чи конкретну їжу з холодильника, списувати слова з дошки, триматися одного рядка під час письма, читати схеми й діаграми.
- Постійність форм – вміння ідентифікувати літери, фігури та предмети, коли вони мають змінений вигляд. Дітям із дислексією, наприклад, важко розпізнати будь-яку літеру, що написана в тексті іншим шрифтом, або має інший розмір, колір та стиль оформлення. Також вони часто плутають літери із цифрами й математичними символами.
- Візуальна пам’ять та послідовність – здатність запам’ятовувати форму об’єктів і відтворювати їх на письмі. При порушеннях ця навичка втрачається і учням важко правильно переписати інформацію з дошки чи підручника, адже вони швидко забувають порядок букв та слів у реченні. Найпоширеніші помилки: пропуск літер та слів, заміна або доповнення літер. Діти з дефіцитом послідовності погано запам’ятовують числа, плутаються у фактах і часто не можуть правильно переказати текст, плутаючи середину, початок та кінець.
- Просторове сприйняття – розуміння, як розташовані предмети в просторі. За дислексії діти часто плутають поняття, де знаходиться ліворуч чи праворуч, де верх чи низ тощо. Через це вони можуть випадково починати читати текст справа наліво й так само писати в зошиті.
Читайте також: Як навчити дитину мислити критично?
Вправи для корекції візуальних навичок в учнів молодших класів із дислексією
- Відтворення малюнків. Намалюйте простий об’єкт (наприклад, фрукт, фігуру чи символ) на дошці або на аркуші паперу, а потім попросіть дитину точно скопіювати його. Збільшуйте складність завдання із часом, додаючи деталі чи використовуючи більш деталізовані малюнки.
- Розпізнавання форм і образів. Покажіть учню картки з різними формами (коло, квадрат, трикутник) та попросіть його знайти подібну форму в навколишньому середовищі (наприклад, знайти квадрат у вікні, коло в раковині тощо). Використовуйте конструктори або пазли для створення різноманітних форм.
- Розпізнавання слів. Використовуйте картки з простими словами, які дитина має прочитати та знайти в тексті. Попросіть вигадати речення з цими словами.
- Виявлення відмінностей. Роздрукуйте малюнки з відмінностями та попросіть дитину знайти різницю між ними. Також можна шукати відмінності між реальними предметами. Наприклад, на двох м’ячах, які мають різні кольори та візерунки.
- Координація рухів. Шукайте завдання, які вимагають точного керування рухами дитини. Це може бути проходження лабіринту на папері, малювання за точками тощо. Використовуйте конструктори або іграшки, які потрібно збирати за певними інструкціями.
Читайте також: Початковий рівень англійської: вивчаємо цифри та числа разом
Поради батькам та вчителям, що навчають дитину з дислексією
Зважаючи на те, що дислексія створює деякі виклики для навчання та розвитку, до занять із дітьми потрібно ставитися максимально відповідально. Ось кілька порад, які треба запам’ятати.
Для батьків:
- Дайте дитині абсолютну підтримку. Прийміть її з усіма талантами та обмеженнями. Віддавайте перевагу позитивному підходу до навчання та постійної похвали за досягнення (навіть найменші).
- Ніколи не порівнюйте з іншими учнями. Особливо це стосується академічних досягнень. Самооцінка дитини не може залежати від того, що їй важко контролювати на фізичному рівні.
- Постійно вивчайте інформацію про дислексію. Розуміння принципів, ознак та характеристик цього розладу допоможуть вам і вашій дитині краще з ним справлятися. Вивчайте стратегії та методи навчання, призначені для дітей із дислексією.
- Спілкуйтеся з вчителями, щоб обговорювати потреби вашої дитини та розробити індивідуальний навчальний план.
- Залучайте до співпраці логопедів, психологів та інших спеціалістів, які можуть допомогти в створенні ефективних стратегій навчання.
Якщо потрібен професійний репетитор з індивідуальним підходом до навчання, знайдете його в онлайн-школі BUKI School. Тут є викладачі з основних шкільних дисциплін, серед яких математика, українська та англійська.
Для вчителів:
- Досліджуйте дислексію. Поглиблене розуміння розладу допоможе підібрати ефективні методи навчання та підтримки дітей.
- Індивідуалізуйте підхід. Розробіть індивідуальний план навчання для дитини з огляду на її потреби, сильні та слабкі сторони.
- Використовуйте різноманітні методи навчання та оцінювання, щоб надати дитині можливість проявити свої здібності.
- Створюйте сприятливе середовище для навчання, де дитина почуває себе комфортно та вмотивовано.
- Активно співпрацюйте з батьками для обговорення прогресу дитини.