Оберіть замовлення для поповнення занять

Поповнити

Типові помилки в словосполученнях та реченнях

  1. Чим словосполучення відрізняється від речення?
  2. Типові лексичні помилки в словосполученнях

Синтаксис – це розділ граматики, який вивчає будову словосполучень і речень. Синтаксична будова української мови має свої особливості, які важливо знати. Правильне поєднання слів у словосполучення є показником освіченості людини. Щоб не припускатися помилок під час розмови й не втрачати бали за контрольну роботу чи ЗНО – ознайомтеся із цією статтею.

Чим словосполучення відрізняється від речення?

Словосполучення і речення є основними одиницями синтаксису. Щоб навчитися їх розрізняти, потрібно зрозуміти, що таке словосполучення і що таке речення.

Що таке словосполучення?

Словосполучення є мінімальною одиницею синтаксису. Воно утворюється поєднанням двох або більше повнозначних слів на основі підрядного зв’язку. Нагадаємо, що підрядний зв’язок виявляється в поєднанні нерівноправних компонентів. Тому одне зі слів у словосполученні є головним, а друге – граматично залежним, підпорядкованим головному. Розглянемо приклади:

  • Цікава подорож – подорож (яка?) цікава: «подорож» є головним словом, від нього ставиться запитання до залежного;
  • Розповідати про пригоду – розповідати (про що?) про пригоду: «розповідати» є головним словом, від нього ставиться запитання до залежного;
  • Напрочуд мальовничий – мальовничий (наскільки?) напрочуд: «мальовничий» є головним словом, від нього ставиться запитання до залежного.

Отже, слово в словосполученні, від якого ставимо питання, є головним, а те слово, до якого ставимо питання, є залежним.

Словосполучення створюються для більш точного найменування дій, предметів і явищ. Порівняйте слово «небо» і словосполучення «ясне небо», «осіннє небо», «захмарене небо».

У словосполученні відбивається національна специфіка мови. Наприклад, в українській мові виробилися і усталилися такі словосполучення на означення сприйняття чогось:

  • Слухати оперу, слухати Ніну Матвієнко;
  • Дивитися виставу, дивитися фільм;
  • Писати листа, писати відозву, писати диктант;
  • Писати олією, писати картину, писати етюд.

Є словосполучення, стандартизація яких призвела до їхньої фразеологізації:

  • Брати до відома;
  • Брати до уваги;
  • Брати курс;
  • Брати до серця;
  • Брати приклад;
  • Брати слово;
  • Брати собі за правило;
  • Брати участь.

За частиномовною належністю головного слова словосполучення поділяють на:

  1. Іменникові: наша земля, сторінка підручника.
  2. Прикметникові: широкий у плечах, вищий за брата.
  3. Числівникові: п’ять книжок, двоє з нас.
  4. Займенникові: хтось із нас, усі з прибулих.
  5. Дієслівні: зроблено запис, поділити на три.
  6. Прислівникові: особливо старанно, далеко від батьківщини.

Словосполучення, які складаються з двох повнозначних слів, називають непоширеними: переконливий аргумент, зіграти внічию, оригінальний у поглядах. Поширене або складне словосполучення – це таке, яке у своєму складі має три й більше повнозначних слова: багато скарг на недоліки.

Але не будь-яку сполуку слів уважають словосполученням. Не належать до словосполучень:

  • Підмет і присудок: сонце сяє;
  • Сполуки, поєднані сурядним зв’язком: сонце й місяць;
  • Сполука повнозначного і службового слова: навколо світу, незважаючи на дощ, назустріч хвилям;
  • Складені аналітичні ступені дієслів: буду спати;
  • Форми ступенів порівняння: найбільш авторитетний, менш, вітряно.

Специфіка словосполучення як синтаксичної одиниці виявляється в зіставленні його зі словом та реченням. Ознайомтеся з таблицею спільних і відмінних ознак словосполучення і слова.

Словосполучення і слово: спільне

Словосполучення і слово: відмінне

Словосполучення і слово є некомунікативними одиницями на противагу реченню

Словосполучення має складнішу від слова будову: воно утворюється щонайменше з двох повнозначних слів, одну з яких головне, а друге – залежне

Словосполучення і слово виконують номінативну функцію

Виконуючи номінативну функцію мови, словосполучення, на відміну від слова, дає розгорнуте найменування предметам і явищам (вечірня пора, працювати надміру)

Словосполучення і слово слугують для побудови речення

Підсумуємо відомості про словосполучення. Словосполучення – це некомунікативна синтаксична одиниця, яка:

  1. Утворена поєднанням щонайменше двох повнозначних слів, які пов’язані підрядним зв’язком.
  2. Виконує номінативну роль, тобто служить для найменування.
  3. Слугує матеріалом для побудови речення.

Головне про речення

Речення – це граматично оформлена, інтонаційно завершена комунікативна мовна одиниця:

  • Двоє зайшли до класу;
  • Так протікали дні мого Intermezzo серед безлюддя, тиші й чистоти;
  • Вчитися – цікаве заняття;
  • Батько із сином прямували вулицею;
  • Дві хмароньки пливли кудись в убранні золотім.

Речення виконують комунікативну функцію: з їхньою допомогою передають думки і спілкуються. У реченні взаємодіють усі функції лексичних одиниць і граматичних форм як засобів спілкування між людьми.

Визначальною ознакою речення, на відміну від словосполучення, є наявність граматичної основи – головних членів речення. Словосполучення можна порівняти із реченням.

Словосполучення і речення: спільне

Словосполучення і речення: відмінне

Обидві синтаксичні одиниці складаються зі слів

Словосполучення є некомунікативною одиницею, а речення – комунікативною

Компонентам словосполучення і речення властива неоднакова роль

У реченні є граматична основа, на відміну від словосполучення

Вміння відрізняти речення від словосполучення стане в пригоді під час складання ЗНО. У тестах часто потрібно вибрати рядок, у якому вислів не є словосполученням. Щоби більш детально розібратися із цією чи іншими темами та здобути найвищий бал на іспиті, важливо готуватися до нього з професійним викладачем. Репетитор з української мови має досвід підготовки учнів до ЗНО, розуміє всі тонкощі актуальної програми і знає, які типи завдань найчастіше є в тестах.

Знайти репетитора з української мови для підготовки до ЗНО чи поточного вивчення дисципліни можна на сайті BUKI School.

Читайте також: Невідмінювані іменники в українській мові: визначення роду

Вивчаємо правила української мови

Типові лексичні помилки в словосполученнях

Словосполученням в українській мові властива національна специфіка. Особливо це помітно під час порівняння прийменникових словосполучень в українській і російських мовах.

Словосполучення українською мовою

Словосполучення російською мовою

Брати до відома

Принимать к сведению

Знущатися з когось

Издеваться над кем-то

В особистій справі

По личному делу

На свій розсуд

По своему усмотрению

Із чиєї провини

По чьей вине

Хворий на грип

Больной гриппом

Відповідно до наказу

Согласно указу

У згаданих мовах розрізняється значення прийменника «за». В українській мові цей прийменник з іменником у родовому відмінку визначає час, на який припадає дія:

  • За Центральної Ради;
  • За часів Київської Русі;
  • Жили за царя Хмеля.

У російській мові цим зворотам здебільшого відповідають конструкції «во время», «при». Під їхнім впливом часом уживають в українській мові словосполучення з помилкою: при Хмельницькому, при демократії.

Прийменник «за» може надавати словосполученню значення «коли мине, коли скінчиться». У цьому значенні він є відповідником російського «через». Уживання вислову «через кілька років» є помилковим.

Не відповідають літературній нормі словосполучення з плеоназмом: селяни села, зображувальний образ, спускатися вниз. Типовою помилкою також є неправильне вживання відмінкових форм. Замість «розійтися по квартирам» варто вжити «розійтися по квартирах».

Чимало помилок трапляється в словосполученнях із числівниками. Наприклад, числівники «два», «три», «чотири» вимагають від іменника форми називного відмінка множини.

Ознайомтеся з таблицею і запам’ятайте типові помилки в українських словосполученнях.

Словосполучення з помилкою

Правильно побудоване словосполучення

При Київській Русі

За часів Київської Русі

Через кілька років

За кілька років

Через два місяці

За два місяці

У місті Харків

У місті Харкові

12,5 відсотків

12,5 відсотка

3,6 метрів

3,6 метра

Двадцять чотири співробітника

Двадцять чотири співробітники

Два будинка

Два будинки

Три студента

Три студенти

Чотири викладача

Чотири викладачі

Ходити по горам

Ходити по горах

Підніматися вгору

Підніматися

Спускатися вниз

Спускатися вниз

Селяни села

Мешканці села

У нього ціла бібліотека книг

У нього ціла бібліотека

Удвічі збільшити існуючі ставки та оклади

Удвічі збільшити теперішні ставки та оклади

Читайте також: Правопис слів іншомовного походження

Учням на ЗНО часто пропонують виконати типове завдання «Граматичну помилку допущено в рядку…» або «Неправильно вжито прийменник у словосполученні…». Для того, щоб знайти правильно відповідь, важливо пам’ятати про цю невідповідність відмінкових форм і добре знати правильні значення українських прийменників.

У тестах часто трапляються завдання «Лексичної помилки немає в рядку…», у яких необхідно знайти словосполучення з лексичними помилками. Ось топ-10 словосполучень, у яких найчастіше припускаються помилок.

Словосполучення з лексичною помилкою

Правильно побудоване словосполучення

Вірний вибір, вірне рішення

Правильний вибір, правильне рішення

Здавати іспит

Складати іспит

На протязі певного часу

Протягом (упродовж) певного часу

Приводити приклад

Наводити приклад

Отримувати (одержувати) освіту

Здобувати освіту

Приймати участь

Брати участь

Помилки зустрічаються

Помилки трапляються

Йде мова про когось, щось

Йдеться про когось, щось

Підводити подсумки

Підбивати підсумки

Вільна вакансія, перший дебют, несподіваний сюрприз, прейскурант цін

Вакансія, дебют, сюрприз, прейскурант

Щоби краще розібратися із цією темою, спробуйте виконати тестові завдання.

Яка сполука слів не є словосполучення?

А) Уже переміг;

Б) Так швидко;

В) Кава з молоком;

Г) Навколо будинку;

Д) Озиратися навколо.

У сполуці «навколо будинку» компонент «навколо» виконує роль прийменника, тому тут тільки один повнозначний компонент і ця сполука не є словосполученням.

Потребує редагування словосполучення:

А) Кліпати очима;

Б) Навчатися музики;

В) Співати пісень;

Г) Ходити по горам;

Д) Знущатися з однолітка.

Потребує редагування словосполучення «ходити по горам». Залежне слово вжито в неправильній відмінковій формі. Воно має бути в місцевому відмінку – ходити по горах.

Якщо ви не змогли самостійно відповісти на питання, зверніться до репетитора з української мови за додатковими поясненнями цієї та інших тем.

Читайте також: Говорімо українською правильно: найпоширеніші лексичні помилки

Автор:

Типові помилки в словосполученнях та реченнях

Чим словосполучення відрізняється від речення?

Словосполучення є мінімальною одиницею синтаксису. Воно утворюється поєднанням двох або більше повнозначних слів на основі підрядного зв’язку. Визначальною ознакою речення, на відміну від словосполучення, є наявність граматичної основи – головних членів речення.

Які типові лексичні помилки в словосполученнях?

Не відповідають літературній нормі словосполучення з плеоназмом: селяни села, зображувальний образ, спускатися вниз. Типовою помилкою також є неправильне вживання відмінкових форм. Замість «розійтися по квартирам» варто вжити «розійтися по квартирах».

27.05.2024

Додаток, означення та обставина в реченні

Додаток, означення і обставина – це не просто другорядні члени. Це основний будівельний матеріал для доповнення, розширення та уточнення підмета і присудка в реченнях. На які питання вони відповідають та які функції виконують? Відповіді знайдете в цьому матеріалі. Зберігайте його собі, якщо хочете покращити знання з української мови, або підготуватися до складання НМТ у 2024 році.

21.05.2024

Класифікація речень в українській мові: види з прикладами

Думаєте, що в українській мові не так уже й багато видів речень? Помиляєтеся! Адже крім загальновідомих розповідних, питальних та спонукальних є ще з півдесятка класифікацій, за якими можна розрізняти речення. У цьому матеріалі ми розкажемо про основні види за метою висловлювання, емоційним забарвленням, будовою, граматичною основою та наявністю другорядних членів.

17.05.2024

Загублена і віднайдена: про літеру «ґ» в українській мові

Ґанок і ґудзик – напевно, перші слова, що спадають більшості людей на думку, коли мова йде про літеру «ґ». Хоча ця буква не надто поширена в нашому лексиконі, сучасний словник Бориса Грінченка нараховує аж 270 слів, що починаються з неї. Давайте разом пригадаємо, як «ґ» з’явилася в українській мові. Чому вона на деякий час зникла, а потім знову повернулася? Які слова ви знали, а про існування яких ви навіть не здогадувалися? Відповіді знайдете нижче.

30.04.2024

Узгодження числівників з іменниками: просто про складне

Запитайте в будь-кого, яка частина української мови є найскладнішою, і більшість людей гарантовано згадають про числівник. А особливо про узгодження числівників з іменниками, яке спричиняє труднощі не тільки в учнів та абітурієнтів, що готуються до НМТ, а і кваліфікованих викладачів. Тож, спробуємо в цьому матеріалі разом розібратися, як правильно: «три людини» чи «троє людей», «чотири хлопці» чи «четверо хлопців», «півтори груші» чи «півтора груші».

26.04.2024

Правила подовження та подвоєння приголосних на письмі

Галичина чи Галиччина, написанний чи написаний, захоплений чи захопленний? Якщо ви можете зі впевненістю вибрати правильний варіант, значить ви гарно знаєте тему подовження та подвоєння приголосних. А якщо ні – саме час прочитати наш матеріал, у якому ми зібрали основні правила та приклади про подовження та подвоєння приголосних літер на письмі. Уважно вивчайте статтю, адже вона обов’язково знадобиться вам для підготовки до НМТ з української мови у 2024 році.

17.04.2024

Головні члени речення в українській мові

Ще в початкових класах на уроках з української мови діти починають вивчати важливу тему – про структуру речення, його головні та другорядні члени. У цій статті ми зібрали основну інформацію про підмет і присудок: що вони означають, на які питання відповідають, якими бувають та які функції виконують. Зберігайте матеріал, щоб згадати теорію та підготуватися до контрольної роботи, олімпіади чи іспиту. А якщо вам потрібна допомога, запишіться на додаткові заняття з репетитором з української мови. Ш

19.10.2023

Як розрізняти групи слів за значенням: синоніми, антоніми, омоніми та пароніми

Вивчення української в школі – це не тільки ключ до відмінних знань і грамотного мовлення, але і важливий крок на шляху до успішного складання іспитів для вступу до ВНЗ. Під час тестування учням щороку трапляються завдання на визначення груп слів за значенням, а саме – синонімів, антонімів, омонімів та паронімів. Тому, якщо ви хочете отримати додаткові бали на НМТ, саме час зайнятися підготовкою із цієї теми. У нашій статті ми розглянемо основні правила вживання синонімів, антонімів та омонімів

15.11.2023

Гетьман Павло Скоропадський та його роль в історії України

Українська держава Павла Скоропадського проіснувала всього 7.5 місяців. Проте навіть за такий короткий час гетьману вдалося провести вдалу соціальну та економічну політику для відновлення нашої незалежності в умовах геополітичної нестабільності та внутрішніх міжусобиць. У цьому матеріалі розкажемо головне, що потрібно знати про Павла Скоропадського та його роль в історії України ХХ століття. Використовуйте нашу статтю для підготовки до НМТ з історії у 2024 році.

01.08.2023

1649 – 1657 роки в історії України

Навесні 1648 року почалося українське повстання (національно-визвольна війна) під проводом величного гетьмана Богдана Хмельницького. Наступні роки мали важливе значення для української історії, а також історії всієї Центрально-Східної Європи. Які воєнно-політичні події відбувалися в цей проміжок часу, причини їхнього виникнення та наслідки розберемо в нашому матеріалі.