Оберіть замовлення для поповнення занять

Як робити синтаксичний розбір речення? | BUKI School

Як правильно зробити синтаксичний розбір речення?

Аналіз речення – один із найбільш ефективних методів для закріплення знань із розділу синтаксис. У нашій статті розкажемо, як правильно робити синтаксичний розбір та поділимося схемами і прикладами аналізу речення, щоб максимально спростити підготовку до НМТ з української мови.

Що таке синтаксичний розбір речення?

Синтаксичний розбір речення – це процес аналізу речення задля визначення його структури та взаємозв’язків між словами і фразами. Під час синтаксичного розбору встановлюють, до якої частини мови належить кожне слово, які функції воно виконує, а також визначають тип речення. Це може бути просте, складне, складносурядне чи складнопідрядне речення.

Головне завдання синтаксичного розбору – встановити граматичні зв’язки між словами в реченні, визначити будову та граматичні особливості. Завдяки такому аналізу ми з’ясовуємо, які слова є підметом, присудком, означенням чи обставиною, а також визначаємо, як вони залежать одне від одного.

Читайте також: Пряма мова: правила та схеми з розділовими знаками

Синтаксичний розбір речень

Правила та схема синтаксичного розбору речення

Повний синтаксичний аналіз речення складається з таких елементів:

Тип речення

Просте – речення, що має одну граматичну основу (підмет і присудок, або один підмет чи один присудок).

Прийшла весна.

Складне – має дві або більше граматичні основи (тобто складається з двох і більше простих речень):

  • складносурядне – речення, у якому дві граматичні основи поєднуються між собою сполучниками сурядності (і, а, та тощо);
  • складнопідрядне – граматичні основи поєднуються сполучниками підрядності (що, який, бо, через тощо).

Учора нарешті настала весна й дерева почали розпускати бруньки.

Мета висловлювання

Розповідне – речення, у якому просто описується якась ситуація.

Цьогоріч весна в Україні рання.

Питальне – речення із питанням.

Як думаєте, цьогоріч буде рання весна?

Спонукальне – речення, у якому ставиться якесь завдання або дія. У ньому обов’язково має бути дієслово (присудок) у наказовій формі.

Прийшла весна, тож плануймо пікнік.

Емоційне забарвлення

Неокличне – вимовляється без вираження особливих емоцій.

Скоро буде весна.

Окличне – вимовляється з підвищеною інтонацією.

Ну коли вже настане весна?!

Тип речення за граматичною основою

  1. Односкладне – має в граматичній основі один головний член речення (підмет або присудок):
  • означено-особове – дію виконує конкретна особа чи предмет;
  • неозначено-особове – не можна визначити, хто виконує дію;
  • узагальнено-особове – дія може стосуватися будь-якої особи;
  • безособове – у реченні немає виконавця дії;
  • називне – підмет стверджує про наявність якогось предмета чи явища.
  1. Двоскладне – речення, що має підмет і присудок, а також інші синтаксично залежні елементи.
  • Весняний вечір.


  • Ми довго чекали весни.
  1. Поширене – у реченні крім головних членів є також допоміжні другорядні члени.
  2. Непоширене – речення складається тільки з підмета та присудка.
  • Почалася довгоочікувана весна.


  • Почалася весна
  1. Повне – у реченні є всі елементи, необхідні для розуміння його змісту.
  2. Неповне – у реченні пропущений один або кілька необхідних членів речення.
  • За вікном уже видно, як прийшла весна.
  • За вікном весна.
  1. Ускладнене – має вставні слова, звертання, однорідні члени речення тощо.
  2. Неускладнене – не має ніяких вставних конструкцій.
  • Мамо, невже на вулиці скоро буде тепло?
  • На вулиці скоро буде тепло.

Головні члени речення та зв’язок між ними

Підмет – називає особу або предмет і відповідає на питання: хто? що?

ранок, стіл, вулиця, країна, ожеледиця, дощ, весна, сонце, кіт

Присудок – виражає дію або стан предмета й відповідає на питання: що робить? що буде робити? що зробив?

співає, співав, буде співати

Другорядні члени речення

Додаток – означає предмет, на який спрямована дія. Відповідає на питання: кого? чого? кому?

нам (кому?, йому (кому?), весни (чого?), дощу (чого?)

Означення – називає ознаку предмета й відповідає на питання: який? чий? котрий?

зелений, веселий, ранній, холодний, великодушна

Обставина – вказує на час, місце, спосіб, причину, умову та мету дії.

сьогодні, вранці, щоб, біля, між, напрочуд

 

Синтаксичний розбір речення допомагає навчитися:

  • вибудовувати правильну структуру речень або словосполучень;
  • визначати взаємозв’язок між словами в реченні;
  • визначати головні синтаксичні частини та їхню роль у реченні;
  • розрізняти головні та другорядні члени речення.

Тема про прості та складні синтаксичні конструкції входить до програми НМТ-2024 з української мови. Якщо вам потрібна допомога з підготовкою до іспитів, скористайтеся послугами репетитора з української. Викладач підкаже, як правильно налаштувати навчальний процес, визначить прогалини у вивченні шкільної програми та пояснить усе незрозуміле.

Читайте також: НМТ 2024: список предметів та дати іспитів

 

Синтаксичний розбір речення: приклади

Скористайтеся цими схемами, щоб спростити процес аналізу речень:

Схема 1

Схема 2

Синтаксичний розбір простого речення

Речення: Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.

  1. Вид речення за метою висловлювання: розповідне.
  2. За інтонацією речення неокличне.
  3. За наявністю головних членів речення – двоскладне. Має підмет – вчення, та два присудки – украшає, утішає.
  4. Речення поширене другорядними членами: щасті – додаток, нещасті – додаток.
  5. Ускладнене протиставленням.
  6. Підмет виражений іменником. Присудки виражені простими дієсловами. Додатки виражені іменниками.

Речення: Поліно, скільки ти ще будеш виконувати своє домашнє завдання?

  1. Вид речення за метою висловлювання: питальне.
  2. За інтонацією речення окличне.
  3. За наявністю головних членів речення – двоскладне. Має підмет – ти, складений присудок – будеш виконувати.
  4. Речення поширене другорядними членами: скільки – обставина, своє – додаток, домашнє – означення.
  5. Ускладнене звертанням – Поліно.
  6. Підмет виражений іменником. Присудки виражені простими дієсловами. Додаток, обставина та означення виражені займенниками.

Синтаксичний розбір складнопідрядного речення

Речення: Ми підемо гуляти тоді, як закінчиться дощ.

  1. Тип речення: складне зі сполучником підрядності «як» (коли?) – складнопідрядне. Двоскладне. Поширене. Повне.
  2. За метою висловлювання: розповідне.
  3. Основне речення – Ми підемо гуляти тоді… Допоміжне (підрядне) –… як закінчиться дощ.
  4. Тип підрядності – складнопідрядне часу.
  5. Кома між двома частинами речення стоїть перед сполучником підрядності «як».
  6. Складнопідрядне речення складається з двох простих речень:
  • Ми підемо гуляти тоді: ми – підмет, виражений іменником; підемо гуляти – складений дієслівний присудок; тоді – обставина часу.
  • Як закінчиться дощ: дощ – підмет, виражений іменником; закінчиться – простий дієслівний присудок.

Синтаксичний розбір складносурядного речення

Речення: Ще стояли сонячні дні, але роси довго не висихали.

  1. Тип речення: складне зі сполучником сурядності «але» – складносурядне. Двоскладне. Поширене. Повне.
  2. За метою висловлювання: розповідне.
  3. Перше просте речення – Ще стояли сонячні дні… Друге просте –… але роси довго не висихали.
  4. Тип зв’язків між частинами – протиставне.
  5. Кома між двома частинами речення стоїть перед сполучником сурядності «але».
  6. Складносурядне речення складається з двох простих речень:
  • Ще стояли сонячні дні: дні – підмет, виражений іменником; стояли – простий дієслівний присудок; сонячні – означення, виражене прикметником.
  • Але роси довго не висихали: роси – підмет, виражений іменником; не висихали – простий дієслівний присудок, довго – обставина, виражена прислівником часу.

Потрібен репетитор? В онлайн-школі BUKI School зібрані професійні викладачі з таких предметів: українська мова, іноземні мови (англійська, польська, німецька), математика, історія України, біологія, фізика та хімія. Перше заняття в школі – безплатне. А за умови придбання пакетів від 12 занять можна отримати ще одне безплатне заняття в подарунок.

Читайте також: Усе, що ви маєте знати про прикметник

Автор:

Шукаєте репетитора?

Знайдіть підходящого під всі ваші критерії

Як правильно зробити синтаксичний розбір речення?

Що таке синтаксичний розбір речення?

Синтаксичний розбір речення – це процес аналізу речення задля визначення його структури та взаємозв’язків між словами і фразами.

Які правила та схема синтаксичного розбору речення?

Повний синтаксичний аналіз речення складається з таких елементів: тип речення, головні члени речення та зв'язок між ними, другорядні члени речення.

Які приклади синтаксичного розбору речення?

Речення: Ми підемо гуляти тоді, як закінчиться дощ. Тип речення: складне зі сполучником підрядності «як» (коли?) – складнопідрядне. Двоскладне. Поширене. Повне.