Твір-роздум у школі та на ЗНО: як написати
Підготовчий етап
Якщо вам потрібно написати твір-роздум на вільну тему, подумайте про те, із чим у вас є емоційний зв’язок або те, що вас цікавить. Згадайте про те, що нещодавно вас вразило або змусило задуматися про щось. В такий спосіб вам буде легше сформулювати тезу та підібрати аргументи та приклади.
Якщо тема вже відома з завдання, то спершу дайте собі час подумати про те, чи згодні ви з таким формулюванням питання та яке ваше ставлення до теми загалом. Далі, коли з’ясуєте свою позицію, можна починати пошук аргументів та прикладів, що могли б проілюструвати вашу думку.
У пошуці аргументів та прикладів згадайте про ті мультфільми чи серіали, фільми або книжки, історичні події або біографії, що можуть підтвердити, підважити або пояснити центральну проблему твору або вашу позицію. Занотуйте усі ідеї.

Укладання структури
На основі попередніх записів, укладіть структуру твору та короткий зміст кожної частини.
Тут важливо врахувати й вимоги до обсягу всіх частин. Основна частина мусить бути найбільшою і становити не менш як 60–70 % твору. А на Вступ та Висновки відводиться усього близько 30 % тексту.
Тобто, якщо вам потрібно написати твір на 150 слів, Вступ та Висновки мають складатися з щонайбільше 50 слів, а вдвічі більший обсяг — 100 слів — міститиме Основна частина.
- Для Вступу можете скористатися релевантною цитатою або фразеологізмом, а можете й просто висловити своє ставлення до обговорюваної теми або проблеми. У вступі рекомендується використати наступні формули:
«Я вважаю, …»
«На мою думку, …»
«На моє переконання, …»
«Як на мене…»
- У Основній частині викладіть аргументи та приклади. Для шкільного твору зазвичай потрібно два аргументи або приклади. Для ЗНО вимоги вищі: потрібно одразу подати й два аргументи, і два приклади на їх підтвердження.
Наступні мовні кліше допоможуть вам почати доводити та ілюструвати свою позицію у творі, а також зв’язати між собою різні підрозділи в основній частині.
«Моя позиція зумовлена тим, що…»
«Моє переконання ґрунтується на тому, що…»
«Аргументом на користь цієї тези може бути те, що…»
«Довести своє твердження можу наступними аргументами:…
«Моя думка може видатися дивною, але спробую переконати вас наступними аргументами:…»
«На думку спадає…»
«У зв’язку з порушеною проблемою згадаю твір…»
«Яскравим прикладом для мене є…»
«Говорячи про…, неможливо не згадати…»
«Тема мого роздуму порушується у творі…. Там…»
«Найкращою ілюстрацією такого розуміння проблеми є»
«Історія дає багато прикладів… Один із них — …»
«Хочу навести приклад із власного життя…»
«Крім того, …»
«По-перше, по-друге, …»
«Повертаючись до думки про…, хочу зазначити, що…»
«Як я вже стверджував, …»
«Як я вже зазначав, …»
- У Висновках дайте фінальні зауваги до всього, що написали вище або просто переформулюйте вступ іншими словами. Цей розділ почніть з наступних фраз:
«Доходимо висновку, що…»
«Підсумовуючи, зазначу, що…»
«Відтак, робимо висновок, що…
«Як бачимо, …»
«Завершуючи роздуми, підсумую:…»

Фіналізація твору
Перегляньте чернетку та запевніться у тому, що всі аргументи є логічними та підходять до тези.
Напишіть повну версію твору та перегляньте її на предмет помилок у правописі та розділових знаків, а також на відповідність вимогам до обсягу та структури. За потреби, перечитайте твір вголос — це допомагає більш ефективно виявляти помилки та неоковирні формулювання.
Після цього твір можна віддавати на перевірку.
Твір-мініатюра: що це і чим відрізняється
Твір-мініатюра — це будь-який твір, його визначальна ознака не в темі або способі мислення, а в обсязі. Такий твір коротший, складається з кількох речень або абзаців.
Хоч обсяг твору-мініатюри малий, він будується за стандартною структурою. Він мусить містити й вступну та основну частини, і логічне завершення. Про них - у розділі вище.
Як навчитися писати твори: поради
Вміння писати твори — це не вроджений талант, а навичка, що набувається з досвідом. Водночас проблеми із написанням творів-роздумів є закономірними, адже у побутовому житті ми нечасто мислимо в стилі твору-роздуму, таке трапляється хіба що під час дискусій.
Тож, щоб навчитися писати твори, потрібно передусім навчитися організовувати мислення у форматі твору-міркування. А також — багато практикуватися.
Щоб навчитися міркувати логічно, спробуйте або про себе, або в розмовах з батьками чи друзями обдумувати різноманітні тези та шукати аргументи на їх підтвердження або спростування. Усні активності можна поєднати з письмовими.
Писати цілі твори на початку необов’язково, але от вкладати структури та тезово прописувати зміст буде дуже корисно — не лише для успішного написання шкільних творів або творів на ЗНО, а й у подальшому навчанні у виші.
Регулярно пишучи твори, ви навчитеся і впевнено відчувати обсяг твору, і швидко знаходити потрібні аргументи, і лаконічно їх викладати.
Розвивати логічне мислення та вчитися писати твори можна самостійно. Та якщо прагнете пришвидшити процес або зробити його більш ефективним, зверніться до репетитора.
Викладач допоможе вам розвинуте логічне мислення, а саме — підбирати релевантні аргументи та яскраві приклади, правильно починати та завершувати твір. Крім того, він фахово підтягне грамотність, щоб усі слова були написані правильно, а коми та тире — розташовані на своїх місцях.
Знайти репетитора, що навчить писати досконалі твори-роздуми українською або іншими мовами, можна в BUKI School.