ЗНО з української літератури є обов’язковим предметом для всіх абітурієнтів, які планують вступати до вишу. Тому варто завчасно розпочати підготовку, а саме - читання списку літератури. Які твори необхідно прочитати та яку іншу інформацію для успішного складання ЗНО вивчити, ви дізнаєтеся з цієї статті.
ЗНО з української літератури: особливості підготовки до іспиту
Підготовка до ЗНО з кожної дисципліни має свої особливості. Під час повторення історії необхідно багато працювати з датами, у математиці важливо знати всі формули, а в українській мові — вивчити всі правила і винятки з них. На що треба звернути увагу, щоби скласти ЗНО з української літератури на високий бал розповімо далі.
Вивчення теорії літератури й категорійно-поняттєвого апарат
Учень має знати:
- Літературні роди, види і жанри (визначення епосу, драми, лірики; бароко, реалізм, класицизм, модернізм та його напрями);
- Різновиди календарно-обрядових пісень, балади, думи, історичні, суспільно-побутові та родинно-побутові пісні;
- Усі визначення теорії літератури (персонаж, прототип, ліричний герой, художній образ, види комічного тощо);
- Художні засоби та визначення їхньої роль у літературному творі;
- Літературні угрупування та їх представники (Київські неокласики, розстріляне відродження, шістидесятництво, празька школа поетів, дисидентство).
Абітурієнт повинен вміти співвіднести літературний твір із із відповідним напрямом, стилем, течією.
Ознайомлення з біографіями письменників
Учень має:
- Знати, в яку жив і писав твори письменник, це важливо для аналізу його творчості;
- Звертати увагу на вислови літературних критиків про митців та їхні твори;
- Запам’ятати письменників, які постійно або певний час мали псевдоніми.
Тому якщо ви ще не знаєте, що Марко Вовчок – це Марія Вілінська, варто звернути увагу на цей аспект біографій українських класиків.
Опрацювання прозових творів
Під час підготовки до ЗНО ознайомлення з твором відбувається за наступною схемою:
- Належність твору до певного жанру;
- Тема, ідея та проблематика;
- Головні та другорядні персонажі, опис зовнішності. характеру та їхньої ролі у творі;
- Огляд основних подій твору;
- Поглиблений аналіз сюжетних і позасюжетних елементів, композиційних особливостей.
Якщо скористатися пошуком в інтернеті, можна знайти короткі перекази кожного твору та характеристики всіх героїв. Але не варто спішити вводити у Google «Мина Мазайло читати скорочено», адже на ЗНО може трапитися питання, яке було пропущено в стислому переказі твору.
Часто в тести виносять цитату персонажа й необхідно визначити, хто її промовляв або назву твору. Можливий опис природи, міської місцевості, житлового приміщення. Одного року учні співвідносили описи пагорбів із назвами літературних творів. Тому необхідно ґрунтовно готуватися й читати твори повністю.
Вивчення віршів
Школярі щорічно вивчають певну кількість віршів напам’ять. Знання творів допоможе здобути додаткові бали на іспиті з української літератури.
Часто на ЗНО трапляється завдання на відповідність, де необхідно з’єднати рядки з їх автором. Тому якщо вчитель задає вірш «О панно Інно» читати і вчити, це потрібно робити.
Комплексне сприйняття української літератури
Літературу вивчають у хронологічній послідовності та комплексно. Учень майже одночасно знайомиться з текстом «Ой летіла стріла» й розглядає баладу як жанр української народної творчості. Неефективно відокремлено вчити спочатку теорію, потім біографії авторів, а під кінець прозові та ліричні твори.
Важливо сприймати епоху та творчість кожного письменника комплексно, поєднуючи нові поняття з особистостями митців цього часу та їхніми творами.
Допомогти підготуватися до важливого іспиту може репетитор з української мови та літератури. Педагог проведе оцінювання ваших знань, дізнається про цілі вивчення української літератури й на основі отриманих даних складе індивідуальний план навчання. Під час роботи учитель буде більше часу приділяти тим темам, в яких учень ще не дуже добре орієнтується.
Знайти репетитора з української мови та літератури можна на сайті Buki School.
Щоби контролювати процес підготовки до ЗНО важливо постійно тримати список літератури для обов’язкового прочитання поруч. Нижче зібрані всі важливі твори з покликаннями на електронні версії. Якщо вам важко сприймати текст із носія, краще сходити в шкільну чи міську бібліотеку і взяти паперову книгу.
Список творів української літератури для підготовки до ЗНО
Усна народна творчість
Розглядаючи кожен жанр УНТ, потрібно звертати увагу на особливості композиції та ознаки. Наприклад, для народних характерна стала композиція (заплачка, основна частина, кінцівка), а в балади виділяють кілька ознак:
У цьому розділі учень знайомиться з:
- Незвичні, загадкові події, казкові та фантастичні елементи;
- Невелика кількість персонажів;
- Ліризм, трагічна розв’язка конфлікту.
- Піснями Марусі Чурай «Віють вітри» й «Засвіт встали козаченьки»;
- Історичними піснями «Ой Морозе, Морозенку» й «Чи не той то хміль…»;
- Народною думою «Дума про Марусю Богуславку»;
- Баладою «Ой летіла стріла».
Приклад аналізу твору
У кожному творі необхідно виділити тему, ідею, основну думку. В історичних піснях можливо визначити час і місце подій. Наприклад, у пісні «Чи не той то хміль…» — це Галичина ХІХ ст.
Темою цього творі є оспівування мужності та героїзму видатного українського гетьмана Богдана Хмельницького. Ідея — це уславлення талановитого полководця й народного ватажка. Особливістю пісні є використання паралелізму як літературного прийому побудови твору.
За подібною схемою необхідно аналізувати кожен твір.
Давня українська література
На цьому етапі учневі необхідно прочитати «Слово про похід Ігорів» і два уривки з «Повісті минулих літ»:
Також школярі читають розглядають кілька творів Григорія Сковороди:
У кожному творі визначається жанр, тема, ідея, композиція, характеристика основних персонажів, сюжетні елементи. Учень під час читання може робити невеликі помітки в конспекті, щоб через певний час було нескладно відновити хронологію подій. Наприклад, композиція «Слова про похід Ігорів» складається з:
Вступу (пісні Бояна).
Основної частини:
- Виступ дружини Ігоря;
- Похід;
- Дві битви з половцями;
- Сон і «Золоте слово» Святослава;
- «Плач Ярославни» ;
- Втеча Ігоря з полону.
Кінцівки (величання Ігоря, дружини і князів)
Література кінця ХVІІІ ст. — початку ХХ ст.
Розділ знайомить школярів із творчістю відомих письменників кінця ХVІІІ ст. — початку ХХ ст.
Автор |
Твір |
Іван Котляревський |
«Енеїда»,«Наталка Полтавка». |
Тарас Шевченко |
«Катерина»,«Кавказ»,«Сон («У всякого своя доля.»)»,«І мертвим, і. живим, і ненародженим…»,«Заповіт». |
Пантелеймон Куліш |
«Чорна рада». |
Іван Нечуй-Левицький |
«Кайдашева сім’я». |
Панас Мирний |
«Хіба ревуть воли, як ясла повні?». |
Іван Карпенко-Карий |
«Мартин Боруля». |
Іван Франко |
«Захар Беркут», «Чого являєшся мені в сні?..»,«Мойсей». |
Література ХХ ст.
Наймасштабніший розділ за кількістю творів для обов’язкового читання. У ньому багато лірики, невеликих за обсягом прозових жанрів (психологічних новел, оповідань, сатиричних комедій), які не потребують багато часу для опрацювання.
Але автобіографічний роман «Майстер корабля» не вийде прочитати та проаналізувати за один день, тому треба одразу звертати увагу на жанр твору й це враховувати під час підготовки.
Автор |
Твір |
Михайло Коцюбинський |
«Тіні забутих предків», «Intermezzo». |
Василь Стефаник |
«Камінний хрест». |
Ольга Кобилянська |
«Valse mélancolique». |
Леся Українка |
«Contra spem spero!»,«Лісова пісня». |
Микола Вороний |
«Блакитна Панна». |
Олександр Олесь |
«Чари ночі»,«О слово рідне! Орле скутий!..». |
Павло Тичина |
«Пам’яті тридцяти»,«Ви знаєте, як липа шелестить.»,«О панно Інно…». |
Максим Рильський |
«У теплі дні збирання винограду…». |
Микола Хвильовий |
«Я (Романтика)». |
Володимир Сосюра |
«Любіть Україну!». |
Валер’ян Підмогильний |
«Місто». |
Юрій Яновський |
«Майстер корабля». |
Остап Вишня |
«Моя автобіографія»,«Сом». |
Микола Куліш |
«Мина Мазайло» |
Богдан-Ігор Антонич |
«Різдво» |
Олександр Довженко |
«Зачарована Десна» |
Андрій Малишко |
«Пісня про рушник». |
Василь Симоненко |
«Ти знаєш, що ти — людина?»,«Задивляюсь у… твої зіниці…»,«Лебеді материнства». |
Василь Голобородько |
«Наша мова». |
Олесь Гончар |
«Модри Камень». |
Григір Тютюнник |
«Три зозулі з поклоном». |
Василь Стус |
«Господи, гніву пречистого…». |
Іван Драч |
«Балада про соняшник». |
Дмитро Павличко |
«Два кольори». |
Ліна Костенко |
«Страшні слова, коли вони мовчать…»,«Маруся Чурай». |
У прозових творах збільшується кількість персонажів, тому корисно робити схеми чи таблиці, у яких визначатимуться їхні міжособистісні зв’язки, важливі характеристики, опис зовнішності та їхня роль у творі.
У ліричних творах необхідно визначити жанр, вид лірики, провідний мотив та віршовий розмір.
Українська література в еміграції
Цей розділ знайомить школярів із творчістю Івана Багряного та Євгена Маланюка. У їх творах «Тигролови» і «Уривок із поеми» відображені сурові тогочасні реалії, у яких доводилося жити українцям.
В останньому оглядовому розділі вивчаються основні тенденції розвитку сучасного постмодернізму як літературного явища. Жодного твору з нього не винесено на ЗНО.
Як встигнути прочитати всі твори до ЗНО з української літератури?
Школярі у випускних класах зазвичай обмежені в часі. Ми зібрали перевірені поради, які допоможуть підготуватися до ЗНО швидко та ефективно.
Вчасно розпочата підготовка
Українська мова й література – це обов’язкове ЗНО для всіх абітурієнтів і доречно розпочинати підготовку ще з 9-10 класу. Можна поступово повторювати твори, які вивчались із 5 класу й робити для себе допоміжні конспекти.
План роботи
Коли учень прийняв рішення розпочати підготовку до ЗНО з української літератури, йому необхідно скласти план роботи. Для цього важливо ознайомитися з актуальною програмою іспиту й оцінити час, який до нього залишився.
Під час складання плану потрібно враховувати обсяг кожного твору. Для прочитання й аналізу новели знадобиться кілька годин, а на опрацювання історичного роману «Чорна рада» доречно виділити мінімум тиждень.
Допоміжний матеріал
Корисно самостійно писати конспекти, роботи таблиці з характеристиками героїв та картки з основними поняттями теорії літератури. Це допоможе швидше запам’ятати матеріал та повторити його вже безпосередньо перед іспитом.